פלמר אל הים


לירון ברקאי


הפרויקט עוסק בחיבור חיפה אל הים. התכנון יוצא מתוך נקודת מוצא שהרכבת משוקעת ונמל המטענים זז, ונותר שטח גדול פנוי. אפשר לזהות פוטנציאל ניכר המצוי בשטח שהתפנהף כמתחם בעל אינטנסיביות מבנית גבוהה של עירוב שימושים. יש צורך במסת בינוי רבה ושימושים מגוונים כדי שהמקום יצליח להתרומם ממצבו הנוכחי.
התכנון החדש יוצא מתוך המרקם הקיים וממשיך עד למים. החיבור בין העיר לים נעשה בכמה מישורים של מסה תנועה וקוי מבט.
העקרון הראשון בתכנון הוא הגדרת ארבעה צירים ראשיים, אשר אינם מודגשים ומפותחים דיו כיום. לכל ציר יש אופי ייחודי משלו.
ציר שדרות בן גוריון, הוא הציר הכי דומיננטי, הממשיך עד למים ויוצא אל הים. כיום, ציר זה אינו מספיק אנטנסיבי וחסר בו פיתוח של הפן התיירותי. בתכנון החדש, מסות של בנייה גבוהה ממוקמות במגרשים הריקים תוך כדי שמירת מרחק מהבינוי הקיים לשימור. בנייה זו מתחברת להמשך הציר החדש, מדגון אל הים. הבינוי החדש ישלב משרדים, מגורים, פנאי, מלונאות ומוקדי עניין לתיירים.
ציר מסוף הנוסעים, מוביל למסוף הנוסעים החדש ומאופיין בבינוי יותר נמוך. ייחודו של הציר הוא המבט הישיר שלו מן הכרמל אל הים.
ציר פלמר, הציר השלישי, הוא למעשה הצטלבות של בינוי מהעיר אל הים ובינוי המקביל לים. בנקודת ההצטלבות הזו, נוצרת כיכר חדשה. בפרויקט, המתחם סביב כיכר זו מתוכנן באופן מפורט. החיבור בין העיר לים בציר פלמר בא לידי ביטוי לא רק בבינוי אלא גם במחבר ייחודי, היוצר תנועה מהעיר לים. זהו מעבר ציבורי המתחבר אל המתחם סביב הכיכר ולמעשה, תופר או יחד. האדם שנמצא בשדרות העצמאות יכול לעלות אל המעבר, במעלית או בדרגנוע, אל מפלס של שישה מטר ולהגיע לכל אחד מגרעיני התנועה של הבניינים במתחם. המעבר אינו משמש רק לתנועה, אלא גם לשהייה, הוא מכיל תצוגות של אומנות מודרנית, נקודות קפה דוכני מסחר וכו'. הוא מורכב מאלמנטים אופקיים ואנכיים המחברים אותו לבינוי החדש.
ציר קרית הממשלה סוגר ותוחם את האזור הזה מבחינה עירונית ומהווה את מרכז התחבורה האזורי עם תחנת הרכבת. אלו, מתחברים אל בניין ה"טיל" ויחד יוצרים ציר של בינוי ציבורי. 

שיקוע הרכבת מותיר אחריו שטח רב פנוי, אשר בתכנון החדש יתמלא בבינוי חדש ובמדרחוב.         
הבינוי ישלב קומת קרקע מסחרית וקומות עליונות בעלות שימושים שונים.  כך יווצר מדרחוב מסחרי פעיל, המקשר בין ארבעת הצירים החדשים. בין חיפה למים נוצר חלל ציבורי כפול של מדרחוב וטיילת. התחושה במדרחוב שונה מאשר בטיילת. גובה הבינוי בפרוייקט ככלל יורד לקראת המים. המדרחוב בעל מסת בינוי גבוהה יותר מאשר הטיילת, ובעל שתי דפנות פינוי בעוד הטיילת בעלת דופן אחת. זהו למעשה הבינוי המקשר בין הצירים השונים, ומכיל מסחר, בילוי, פנאי, ביתני תערוכות, הסעדה.


עקרון חשוב בתכנון החדש הוא תוספות בנייה על המבנים הקיימים לאורך שד' העצמאות כולל הולידי. התוספות יהיו עד 7 קומות וישמשו כמגורים לזוגות צעירים או משרדים. בכדי שהמקום יהיה פעיל ומלא אנשים, יש צורך בהכנסת מתחמי מגורים. אקט זה יגביר את נפעילות במקום לאורך כל שעות היום ולא רק בשעות העבודה.


פרוגרמה מתחמית
הפרוגרמה של המתחם המפורטת נועדה להגביר את הפעילות במקום:

·         בניין משרדים בעל שתי קומות ראשונות של מסחר.
·         בית מלון בעל שתי קומות חלקיות של מסחר.
·         שני מבנם המהווים יחד מרכז אומנות רב תחומית אשר חלק מהמיצגים שבו יוצדו במעבר הציבורי.
·         שוק מקורה.
·         מבני פנאי ומסחר.
·         מרכז אקדמי.
·         מעונות סטודנטים.
·         מגורים לזוגות צעירים.


הכיכר התלת מימדית הנוצרת בדרך אל הים מציר פלמר היא שיא הפרויקט והמתחם המפותח, ומייצגת את הדינמיות שמקום כזה יכול ליצור.


מודל בינוי של המתחם ציר פלמר   קנ"מ 1:500





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה